ansys_13

Ansys sonlu Elemanlar metodu ile dağılım işlemlerinin çözümlemesini yapan bir programdır. Elbette ki çözüme ulaştırılacak bir modelin ortaya konması gerekir. ANSYS de model üzerinde bir takım özelliklerin tanımlandığı ve bu özellikleri kullanmak suretiyle sonlu elemanlar metoduyla herhangi bir dağılım işlemini çözer. Yani öncelikle modelin ortaya konması gerekmektedir.

Birçok modelleme programında (autocad, 3ds max, solid vs.) program arayüzünü kullanarak modeli geliştirebildiğimiz gibi modeli geliştirecek komutları da kullanacak da model geliştirebiliriz. Örneğin dörtgen şeklinde bir model geliştireceksek program arayüzünde dörtgen modeli çizmemizi sağlayacak bir araç mevcuttur bu aracı kullanarak modeli oluşturabiliriz.

Burada cevabını aradığımız şey "ANSYS'de komut yazarak mı model geliştirmeli yoksa program arayüzünü kullanarak mı?"

ANSYS için söylenen bir söz vardır: "non-friendly". Yani pek arkadaş yanlısı değildir. "Kullanıcı dostu değildir" de denebilir. Bunun denmesinin sebebi. Belli bir bilgisayar mantığını kavramış olan insan bir çok programlama işlemine yatkın davranış gösterir. Bilgisayarda herhangi bir programda çizim yapmış veya model oluşturmuş bir insan farklı bir programda çizim yapmak istese veya model oluşturmak istese çok zorlanmaz. Araç çubuklarını biraz karıştırınca nasıl model geliştireceğini az çok anlar. Örneğin 3ds Max'da çizim yapmayı bilen biri AutoCad'da da çizim yapabilir. Hatta Solid'de de çizim yapabilir. Fakat ANSYS'e geldiği zaman önce bir şaşırır. Karşısını nasıl bir şeyin çıktığına çok anlam veremez.  View menüsünü bulup çizim araçları gösteririm diye düşünse de ne view menüsünü bulur neden çizim araçlarını... ANSYS'de çizim yapmanın / model oluşturmanın mantığı tamamen farklıdır. Elbette ki programı yapanların kendilerine göre bir mantığı vardır, o başka konu.

Mantığı farklı da olsa ANASY'in de kendine göre model oluşturma mantığı vardır ve bunu öğrenebilirsiniz de.

Dilerseniz model oluşturma yöntemlerinin avantajlarına ve dezavantajlarına bakalım:

Program arayüzünü kullanmanın avantaj ve dezavantajlarını değerlendirecek olursak, hiç şüphesiz fare ile (özgürlüğü kısıtlı olsa da) çizim yapabilme olanağı vardır. Görsel olarak yaptığımız işlemleri daha rahat yaparız ve bu işlemler aklımızda kalır. Fakat taptığımız işlem hatalı ise geri dönmemiz biraz daha zordur. Örneğin bir çizgiyi uzun çizdiniz ve düzeltmek istiyorsunuz, bunun için çizgiyi çizmeye harcadığınız vakitten daha fazla vakit harcayıp çizgiyi kaldırıp baştan çizersiniz veya başvuracağınız diğer yollar da daha fazla zaman kaybettirecektir size. Modelinizi geliştirmek için bir hayli uğraştınız ve ilk çizdiğiniz şekillerinizin hatalı olduğunu gördünüz (ortaya koyduğunuz modelle de alakalı olarak) bunu düzeltmeniz sizin için ıstırap olacaktır. Veya bir dairenin yarıçapını değiştirerek farklı yarıçaplarda bir takım işlemler deneyeceksiniz, işte bunun için her seferinde modeli baştan çizmeniz gerekecek. ANSYS'i kullanıcı dostu olmaktan çıkaran temel sebep budur.

Komutları kullanmanın avantaj ve dezavantajlarını değerlendirecek olursak, komut yazmak sürekli klavye kullanmayı gerektiren bir iştir. Yazdığımız komutları eğer yeni öğreniyorsak, komutların aklımızda kalması zordur. Arayüzü kullanarak çizgi çizmeyi öğrendiğimizde çizgiyi nasıl çizeceğimizi daha sonra hatırlamamız zor olmaz. Ama komutu hatırlamamız, komuta hangi parametreleri ne sırayla nasıl göndereceğimizin aklımızda kalması güçtür. Gerçi komut satırı gireceğimiz komutu girmeye başladığımızda bize alternatif göstermektedir. Örneğin "L" yazdığımızda line komutunun nasıl kullanıldığı parametrelerinin nasıl gönderildiği seçeneği hemen karşımıza çıkacaktır. Buna rağmen line komutu içi "L" yazmamız gerektiğini unutabiliriz. Yaptığımız işlemlerdeki yüzlerce komutu da düşünürsek akılda kalmasının ne kadar zor olacağı anlaşılabilir. Tabii ki yapmak istediğimizi komutları öğrendiğimiz yerden (notlarımızdan, kitaplardan, internetten,  yardım belgesinden vs.) bakarak komutu bulup hatırlaya biliriz. Zaten programcıların çoğu da yazdığı komutların tamamını ezberlemiş değildir.

Arayüzü kullanmada verdiğimiz örnekte bir dairenin yarı çapını değiştirip farklı yarıçaplarda işlem yaptırma işi komutlarla çok basittir. Zira komut içerisinde yarıçap parametresinin değiştirip programı tekrar çalıştırırsınız olur biter.

ANSYS program üzerinde yaptığınız herşeyi komut şeklinde hafızasında tutar. Dolayısıyla parametrelerini değiştirme ihtimalinizin olduğu modeli geliştireceğiniz zaman (yine daire örneğinde olduğu gibi) bu işlemi program arayüzüyle yapabilirsiniz. Yaptığınız bu işlemi hafızasında tutan ANSYS'den almak için FILE > Write DB Log File seçeneğini kullanabilirsiniz. Böylece yaptığınız işlemler komut olarak kaydedilecektir. Komutlar arasından değiştirmek istediğiniz parametreyi bulup istediğiniz gibi değiştirip programda çalıştırabilirsiniz.

Tercih sizin...

2 Comments

  1. kral oyun diyor ki:

    Ansys ve matlab aynı türden bir program mı?
    Açıklar mısınız.

    • Emre Özbay diyor ki:

      Hayır. Matlab (matrix laboratory), bir matematik paket programıdır. Ansys ise sayısal bir yöntem olan sonlu elemanlar yöntemini kullanarak model üzerinde dağılım işlemi yapmayı sağlayan bir modelleme analiz programıdır. Dahar rahat anlayabilmek için google'den Matlab ve Ansys'in arayüzlerinin gözüktüğü videoları aratabilirsiniz.
      Temelde programların "neredeyse" birbirleriyle alakası yoktur.

Bir Yorum Yazın